Sprint: el método para adoptar nuevas ideas en 5 días

Sprint (nada que ver con Scrum :)) es un método creado por Jake Knapp (diseñador de Google Ventures) para ayudar a los emprendedores a definir sus objetivos y su enfoque para así tener más éxito en sus negocios.

Aparte de Google otras empresas han utilizado esta metodología (Nest por ejemplo).

Algunas bases del método que os sorprenderán:

  • “Aunque una sesión de brainstorming en grupo, en la que la gente exprese sus ideas en voz alta según le venga en gana, es divertida, no es la mejor forma de resolver un problema ni de llevar ideas a la práctica.” (Ja,ja!Triste pero cierto!!!)
  • Los sprints funcionan “porque sacan a la luz el trabajo individual en lugar de lo que sucede en las sesiones en grupo, los objetivos realistas frente a los debates abstractos y las decisiones asertivas de un líder en vez de pensamiento colectivo”.
  • Aunque el brainstorming puede producir buenas ideas, explica, las mejores innovaciones suelen ser individuales y la toma de decisiones por consenso puede dar lugar a soluciones intermedias que no aportan nada nuevo.
  • En un sprint un pequeño equipo de personas se centra en un desafío durante cinco días. En una sala de reuniones, cada miembro del mismo dispone de un plazo para desarrollar una solución individual que plasmará sobre el papel.
  • Al principio las decisiones se toman por sondeo informal, al final sólo una persona tiene la última palabra.

Knapp explica que los sprints se pueden adaptar a la vida diaria para aumentar nuestra productividad: “Si nos enfocamos en un proyecto importante para toda la semana, avanzaremos mucho más rápido que cuando dividimos nuestra atención en varios esfuerzos. A menudo suelo liberar de reuniones un día o una tarde, y trabajar en papel en lugar de en el ordenador; así descubro que soy capaz de enfocarme y ser mucho más productivo”. (me encantaaaaaa!!!!)

Si necesitamos tomar una decisión en una reunión, Knapp aconseja tomarse diez minutos en los que alguien escriba ideas en una pizarra y los asistentes digan cuál les parece mejor. La decisión final la tomará la persona asignada para tal fin.

El método tiene estas fases:

Let’s look at what happens before a sprint. You’ll need to choose a big problem, gather your team, clear your calendars, and gather some essential supplies. And you’ll need a deadline. Schedule a user study before you start the sprint — it can be scary, but good deadlines are an essential part of every sprint.

On the first day of the sprint, your team will “unpack” everything they know. Expertise and knowledge on most teams is asymmetrical: Sales knows things engineering doesn’t, customer support knows things design doesn’t, and so on. We’ll explain how to draw insights from the team together, create a simple user story, set the scope for the week, and take useful notes as a team.

During Sketch day, your team will work individually to draw detailed solutions on paper. As you sketch, everyone works separately to ensure maximum detail and depth with minimum groupthink. By breaking it down into four discrete steps (Notes, Mind Map, Crazy 8s, and Storyboard), we show you how CEOs, engineers, and sales folk alike can contribute their ideas effectively. After sketching, you’ll use a structured critique and weighted voting to select the best ideas from the field of possibilities.

By Wednesday, you’ll have over a dozen solutions to choose from. That’s great, but it’s also a problem, because you can’t prototype and test a dozen solutions. You’ll have to narrow down and make tough decisions. To prepare for Thursday, you’ll draw a storyboard, which serves as a blueprint of your forthcoming prototype. Meanwhile, it’s time to select research participants and get to work planning Friday’s interviews.

You’ll spend Thursday in the flow, being ridiculously productive. We show you our systematic plan for doing the impossible: build an entire realistic-looking prototype in just eight hours. Like George Clooney in Ocean’s Eleven, you’ll gather a team of experts, assign roles, and put your plan into motion. And just like in the movie (sorry, spoiler alert), you’ll get the job done and still have time to enjoy your evening.

On Friday, you’ll show your prototype to real customers in 1-on-1 interviews. We show you how to make sense of what you observe, taking notes as a team and finding patterns in real time. By the end of the day, your ideas have all been exposed to oxygen — some will be smash hits, while others will meet an early end.

Obviously, when a risky idea succeeds, it’s a fantastic payoff. But it’s actually those epic failures which, while painful to watch, provide the greatest return on investment. When a prototype flops, it means we’ve spotted critical flaws after only five days of work. It’s learning the hard way — without the “hard way.”

¿Os encaja? ¿Lo probamos? 😉

Más información aquí

Publicado en Coaching. 1 Comment »

Una respuesta to “Sprint: el método para adoptar nuevas ideas en 5 días”

  1. Luis Miguel Gracia Says:

    Reblogueó esto en Un poco de Javay comentado:

    ¿Probamos?


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